Nieuwe hardware

Gisteren werd de website overgezet naar een betere en snellere server. Dit was nodig ter ondersteuning van het groeiend aantal gebruikers.

Door deze overgang is eenvoudigfactureren.be gisteren even niet bereikbaar geweest. Door enkele technische problemen tijdens de overgang duurde dit spijtig genoeg langer dan verwacht (van 16u tot 18u). Maar ondertussen zijn alle problemen opgelost en is de website vlotter dan ooit bereikbaar.

Vragen of opmerkingen kunnen steeds doorgegeven worden langs de contact-pagina.

Kasticketten aanmaken

Goed nieuws ! Het is nu, naast facturen en offertes, ook mogelijk om kasticketten aan te maken. Zo kunt u een document aanmaken en aanbieden aan uw klant indien een factuur niet echt nodig is. Aangemaakte kasticketten kunnen net als facturen worden afgedrukt, ze kunnen worden verstuurd langs e-mail en komen terecht in de overzichtsrapporten. Bovendien kan een kasticket ook anoniem, dus zonder klant, worden aangemaakt.

Opgelet ! Door het aanmaken van een kasticket langs de website vervalt de wettelijke verplichting niet om een kasboek of dagontvangstenboek bij te houden.

Daarnaast werden enkele andere verbeteringen doorgevoerd:

– De ingave en wijziging van facturen en offertes werd verbeterd. Zo is het nu o.a. mogelijk om factuur-items te verplaatsen en het ingeven van foutieve gegevens wordt beter opgevangen.

– Als u graag een pagina met verkoopsvoorwaarden toevoegt aan uw facturen en andere documenten is dit nu mogelijk door deze toe te voegen in de factuurnotitie. Net voor de tekst met verkoopsvoorwaarden voegt u %new-page% toe. Hierdoor zal alle tekst die eronder valt op een volgende pagina worden toegevoegd.

Een voorbeeld van een factuurnotitie:

U wordt vriendelijk verzocht om te voldoen aan bovenstaand bedrag binnen de vooropgestelde betalingstermijn.
%new-page%
Volgende verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing:

– Bij de 2 factuurlayouts met tabellen werd een kleine wijziging doorgevoerd waardoor in de kolom ‘Aantal’ geen ‘x’ meer wordt getoond na de opgegeven hoeveelheid.

– Uw gebruikersgegevens en wachtwoord past u niet langer aan bij ‘Instellingen’ maar door naar de pagina ‘Gebruiker’ te navigeren.

Vragen of opmerkingen kunnen steeds doorgegeven worden langs de contact-pagina.

Plus-pakket voor nieuwe gebruikers en layoutwijzigingen

Vanaf nu zullen nieuwe gebruikers onmiddellijk het Plus-pakket 30 dagen gratis kunnen uitproberen. Na het aanmaken van de account wordt automatisch het Plus-pakket ingesteld. Zo kunnen nieuwe gebruikers onmiddellijk kennismaken met alle beschikbare opties.
Voor bestaande gebruikers veranderd er niets.

Daarnaast werden er enkele kleinere layout-wijzigingen doorgevoerd aan de website. Deze zorgen voor een meer consistente opmaak in alle onderdelen van de website.

Vragen of opmerkingen kunnen steeds doorgegeven worden langs de contact-pagina.

Testing en onderhoud

De voorbije maanden is het stil gebleven op de blog. Achter de schermen werd er echter heel wat verwezenlijkt.

Zo werd de volledige website onderworpen aan automatische testing om de kleine schoonheidsfoutjes eruit te krijgen.
Daarnaast werd de interne motor van de website eens grondig aangepakt (Na enkele jaren was er hier en daar wel wat sleet op gekomen). Met deze 2 wijzigingen zal er in de toekomst efficiënter, en dus vlugger, kunnen worden gewerkt aan nieuwe features.

Alhoewel er intern dus heel wat werd gewijzigd zult u echter weinig nieuwe opties terugvinden. Wel werden er enkele wijzigingen doorgevoerd in het Import/Export onderdeel. Zo worden nu ook offertes meegenomen bij het maken van een backup en tijdens het terugzetten van een backup werden enkele opties toegevoegd zodat u zeker geen gegevens kunt verliezen. Oude backup-bestanden zijn mogelijks niet meer compatibel, neem dus zeker een nieuwe backup indien u graag een backup bij de hand heeft.

Ook de API werd verder uitgewerkt en er kunnen nu offertes worden aangesproken. Hier en daar werden enkele velden toegevoegd of aangepast.

Vragen of opmerkingen kunnen steeds doorgegeven worden langs de contact-pagina.

Aanpassingen klantenonderdeel

Er werden enkele aanpassingen doorgevoerd voor het bijwerken van klantengegevens. En dit omdat de oude manier soms onverwachte gedragingen gaf op tablets. Om een klantengegeven aan te passen klikt u nu eerst op ‘Wijzig klant’ en na het aanpassen van de klantengegevens klikt u expliciet op ‘Opslaan’.

Daarnaast werden er enkele wijzigingen geïmplementeerd om de login-problemen van sommige gebruikers weg te werken. Door deze problemen was men telkens opnieuw verplicht om zich aan te melden. Het probleem zou nu van de baan moeten zijn.

Vragen of opmerkingen kunnen steeds doorgegeven worden langs de contact-pagina.

Factuurreferentie, factuurkorting en sluiten van offertes

De voorbije maanden werd er druk doorgewerkt aan enkele nieuwe opties. Deze zijn vanaf vandaag beschikbaar.

Zo is het nu mogelijk om factuurkortingen toe te voegen. En dit ofwel als globale factuurkorting of als korting per factuurlijn.
Een globale kortingspercentage kunt u tijdens ingave/wijziging van een factuur opgeven net boven de factuurtotalen. Om een korting per factuurlijn toe te voegen maakt u een nieuwe factuurlijn aan en in het veld ‘Aantal’ geeft u het kortingspercentage door. Bvb. om een korting van 5% op de voorgaande lijn toe te kennen geeft u ‘-5%’ op in het veld ‘Aantal’. De korting wordt dan automatisch voor u uitgerekend.

Naast een factuurkorting kunt u nu ook een factuurreferentie toevoegen. Deze referentie wordt bovenaan de factuur afgedrukt. Om een referentie toe te voegen klikt u tijdens ingave/wijziging van een factuur op ‘Toon meer opties’.

Ook voor wie veel offertes heeft werd er een leuke wijziging doorgevoerd. Waar voordien een aangemaakte offerte enkel de status ‘openstaand’ of ‘verlopen’ kon hebben is het nu ook mogelijk om een offerte af te sluiten door ze ofwel in ‘geaccepteerd’ of in ‘afgewezen’ te plaatsen. Dit maakt het mogelijk om een beter overzicht over uw offertes te bewaren. Offertes waarvan een factuur wordt aangemaakt worden automatisch in status ‘geaccepteerd’ geplaatst.

Het toevoegen en aanpassen van artikelen is nu eenvoudiger door enkele doorgevoerde verbeteringen aan dit onderdeel.

Zoals u waarschijnlijk zult merken werden hier en daar enkele kleine layoutwijzigingen doorgevoerd. Daarnaast werden ook enkele kleine foutjes weggewerkt.

Deze nieuwe opties zijn enkel beschikbaar voor gebruikers met een Plus-pakket of hoger.

Vragen of opmerkingen kunnen steeds doorgegeven worden langs de contact-pagina.

Platform bijgewerkt

Het onderliggende platform (framework) werd bijgewerkt naar de laatste versie. Op zich een aanpassing waar u als gebruiker weinig impact van zult ondervinden maar niettemin toch een noodzakelijke stap om de website verder kwalitatief uit te bouwen.

Ook het systeem voor de generatie van PDF’s werd bijgewerkt en zoals u zult merken werden er hier en daar kleine wijzigingen doorgevoerd aan de factuurlayouts. Ook de lijnen en tekst op de PDF’s hebben een hogere kwaliteit doordat de resolutie vergroot werd. Mogelijks kan uw gebruikte logo iets kleiner worden afgebeeld en dient u dus een groter logo toe te voegen indien gewenst.

Daarnaast werden er performantieverbeteringen doorgevoerd en werden enkele kleine foutjes opgelost.

Vragen of opmerkingen kunnen steeds doorgegeven worden langs de contact-pagina.

Zoeken naar klanten verbeterd

Er werden enkele verbeteringen doorgevoerd aan het zoeken op klantengegevens bij een Plus-pakket.

Het zoeken naar klanten zal nu heel wat vlotter verlopen, vooral indien u reeds een aanzienlijke klantenlijst heeft. Bijkomend zal de gezochte term beschikbaar blijven nadat u de pagina van een klant heeft geopend. Hierdoor kunt u eenvoudig verschillende van de gevonden klanten overlopen. Deze aanpassingen maakt het zoeken naar een klant heel wat gebruiksvriendelijker.

Daarnaast kan het automatisch aanvullen van gegevens tijdens aanmaken of bijwerken van een factuur nu uitgeschakeld worden. Hiervoor gaat u naar Instellingen > Facturen en vinkt u de optie ‘Automatisch aanvullen factuuritems tijdens ingave’ uit.

Vragen of opmerkingen kunnen steeds doorgegeven worden langs de contact-pagina.

Basic-, Plus- en Enterprise-pakket

Ondertussen is een half jaar verstreken sinds de invoering van het Plus-pakket. Hoog tijd dus voor een evaluatie !

Het is leuk om te zien dat ondertussen heel wat gebruikers zijn overgestapt op het Plus-pakket. De meeste nieuwe ontwikkelingen werden dan ook enkel doorgevoerd voor dit betalende pakket. Het is dan ook onze overtuiging dat dit pakket beter geschikt is voor de meeste kleine ondernemers.

Om een beter onderscheid te kunnen maken tussen een Basic-pakket en een Plus-pakket werden er gebruikersprofielen opgesteld voor elk pakket. Hieruit is gebleken dat het Basic-pakket vooral bedoeld is voor de startende ondernemer en ondernemers waarvan de activiteit op een laag pitje staat. Om dit te benadrukken werden enkele beperkingen ingevoerd voor dit pakket.

Zo kunnen gebruikers met een Basic-pakket nog slechts 20 facturen per maand aanmaken. Daarnaast wordt het totaal aantal klanten dat kan worden aangemaakt beperkt tot 200. Dit aangezien het klantenoverzicht van het Basic-pakket niet geschikt is om een groot aantal klanten te beheren. Ook het bekijken van ‘Gebeurtenissen’ is niet langer mogelijk met een Basic-pakket aangezien dit weinig meerwaarde biedt voor deze gebruikers.

Deze beperkingen geven ook een betere verdeling van beschikbare resources zodat iedereen kan genieten van een optimale ervaring.

Bovendien is gebleken dat veel gebruikers met een Basic-pakket helemaal niet op de hoogte zijn van de voordelen van een Plus-pakket. Daarom krijgen deze gebruikers vanaf nu in het linkermenu een overzicht met verschillende voordelen die u er met een upgrade bij krijgt.

Zoals u wel weet werd de prijs van een Plus-pakket laag gehouden zodat deze voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn. Echter heeft dit als nadeel dat het niet steeds mogelijk is om een goede ondersteuning te leveren aan deze gebruikers. Daarom wordt het Enterprise-pakket ingevoerd.

Met een Enterprise-pakket behoudt u dezelfde voordelen als een Plus-pakket maar met een gegarandeerde ondersteuning. Dit pakket, tegen een verhoogde bijdrage, geeft ons de mogelijkheid om een gepersonaliseerde aanpak van uw problemen voorop te stellen.

Bovendien krijgt een gebruiker met dit pakket beperkt de mogelijkheid om kleine maatwerken zonder meerprijs aan te vragen. Grotere aanpassingen op maat zijn uiteraard ook mogelijk maar dan bijkomend te betalen. Ook gebruikers met een Plus-account kunnen aanpassingen op maat aanvragen maar dan steeds tegen betaling.

Met een Enterprise-pakket wordt het ook mogelijk om maandelijks i.p.v. jaarlijks te betalen. Hiervoor betaald u dan wel een kleine meerprijs.

Voor meer details en prijzen van de verschillende pakketten verwijzen we u graag door naar de ‘Overzicht pakketten’-pagina.
Heeft u ondertussen een Plus-pakket maar zou u graag overschakelen op een Enterpise-pakket? Aarzel dan niet om contact op te nemen.

Hoewel we zorg dragen voor al onze gebruikers wensen we toch extra een warm hart toe te dragen aan liefdadigheids- en vrijwilligersorganisaties. Deze kunnen, op aanvraag, dan ook gratis de beperkingen op een Basic-pakket laten opheven. Hiervoor neemt u contact op langs de contact-pagina.

Naast deze wijzigingen aan de beschikbare pakketten werden ook heel wat kleine interne verbeteringen doorgevoerd.

Vragen of opmerkingen kunnen steeds doorgegeven worden langs de contact-pagina.

Verwijderen van branding

Om de website beter bekend te maken bij het grote publiek wordt er onderaan de facturen een vermelding van de website toegevoegd. Ook in de verstuurde mails zult u een link terugvinden naar de website.

Reeds een lange tijd kunt u echter de verwijzing op de factuur verwijderen langs de instellingen. Zie Instellingen > Facturen > ‘Toon branding op facturen en in emails’.

Vanaf nu is het enkel nog mogelijk om deze verwijzing te verwijderen indien u over een Plus-account beschikt.

Bestaande gebruikers met een Basic-account kunnen de vermelding op de factuur alsnog verwijderen door gratis een Plus-account voor 30 dagen aan te vragen en de optie af te vinken. Na 30 dagen zal de verwijzing alsnog niet getoond worden. Voor nieuwe gebruikers met een Basic-account zal deze optie niet meer werken.

Nieuw is ook dat mails verstuurd met een Plus-account nu geen link meer bevatten naar de website indien dezelfde optie wordt afgevinkt in de instellingen.

Heeft u een Plus-account? Mogelijks zult u met deze update de optie in de instellingen opnieuw moeten afzetten.

Vragen of opmerkingen kunnen steeds doorgegeven worden langs de contact-pagina.